Op stap met de nieuwe aanwinst AF de PH-4S1

  • 16 oktober 2018

Zaterdag 13 oktober. De stormen in Portugal en Amerika geven ons nog een Indian Summer.
Deze ochtend vroeg het bed uit. Om 10:00 uur willen we richting Oostwold (EHOW) gaan. Dit is een veld in het Noordoosten van Nederland. Als je niet oplet zit je in Duitsland ;-).
Het is geweldig weer. Frans gaat ook vliegen naar het Duitse waddeneiland Wangerooge.
Brandstof is al geregeld door André in de PH-4S1. Geweldig. Daily ronde gedaan en kunnen starten.
Na opstijgen klimmen we naar 3000ft. Het weer is geweldig en zicht ook, zien Friesland al liggen. Nou recht over het IJsselmeer heen. Via een slinger tussen de CTR van Leeuwarden en CTR Eelde naar Oostwold. Zagen nog het vliegveld van Drachten liggen vanuit de lucht. Dat was niet te missen. Bij de grens van Eelde TMA afscheid genomen van Dutch Mill en aangemeld bij Eelde Tower. Weten zij ook wat onze intenties zijn. Ondertussen vliegen we om Groningen heen en zien we in de verte de Waddenzee en Delfzijl liggen. Voor N, aanmeldpunt Oostwold, Eelde Tower bedankt voor de service en bij overhead N ons aangemeld bij Oostwold Radio. Met 45 min vanaf Middenmeer stonden we op de Apron. Eerst even de Tower in en keurig ons landingsgeld betaald (€7,-) Nou weet wel wat onze bestemming weer eens gaat worden. Het zonnetje schijnt heerlijk. Dus buiten op terras aan de appelgebak en een kopje thee bij Café Hangar 28.

 

 

Nadat we dit heerlijks naar binnen hadden was het tijd om naar het volgende veld te gaan om te gaan lunchen. Het volgende veld is Hoogeveen (EHHO). Dit ligt op zo’n kleine 30 min vanaf Oostwold. In rechte koers 213 TrkT. Even een kleine bocht om zweefveld bij Veendam heen. Heel in de verte zien we Stadskanaal liggen links van ons. Voordat we het wisten waren we al op Downwind Hoogeveen. Het is een drukte van belang. Kregen van Hoogeveen Radio te horen dat baan 09 in gebruik was met een 18015 wind. Na de landing mochten we het toestel bij het restaurant neerzetten. Langs geweest in de toren om ons landingsgeld te betalen (€10,-) gingen wel lekker op het terras naast de baan zitten.

 

Diverse vliegers vanaf Hilversum (EHHV) waren onderweg naar Duits waddeneiland.

 

 

 

 

Op het terras hadden we zicht op de baan. De ene zwever na de andere werd omhoog getrokken door een toestel. Wat was het genieten. Na een heerlijke lunch bij Fly & Food was het weer tijd om richting Middenmeer te gaan.

 

 

Over het waterrijke Friesland heen kon je zien dat het prachtig weer was met een goede zuidenwind. De meren waren vol met zeilboten. Boven het IJsselmeer afscheid genomen van Dutch Mill en Middenmeer Radio laten weten dat we richting S gingen. Omstreeks 14:30 waren we weer terug waar we dik 4 uur geleden waren vertrokken. Meer foto’s van deze vlucht zie onderaan deze pagina.

 

 

 

 

 

Zondag 14 oktober was het nog steeds geweldig weer. Vandaag maar wat later vertrekken. Nu stond er een lunch op Hilversum (EHHV) op de planning.
Op de baan aangekomen stond de PH-4S1 reeds weer klaar en brandstof erin. Bij deze weer dank voor de goede zorgen. Daily check gelopen.
Tegen half 12 vertrokken wij naar Hilversum. Van te voren even gebeld en kregen te horen dat baan 18 in gebruik zou zijn. Recht in de wind.
Na vertrek Middenmeer Amsterdam Info opgeroepen en verteld wat onze bedoeling is.
Het is weer geweldig vliegweer. We vliegen langs Purmerend richting Amsterdam en gaan aan de oostzijde langs de CTR. Dan kijk ik naar beneden en zie Naarden Vesting liggen wat is dat toch een prachtig bouwwerk. We volgen de A1 en dan de A27 dit gaat ons keurig naar het punt brengen om Downwind te joinen. Vanaf de A27 zie je een Antenne staan dat is het punt om naar rechts te gaan om naar het circuit te vliegen. Final gaat over volkstuintjes heen. Na de landing te horen gekregen dat we op rij 2 mogen parkeren naast een Piper.

Op naar de Tower om ons landingsgeld te betalen(€19,-). We kregen de aanwijzing hoe we naar het restaurant konden lopen. Langs de Hangaar van Vliegveld Hilversum lopend zagen we 3 Autogyro’s staan. Één kwam me bekend voor die was in het verleden wel eens op Middenmeer geweest.

Aangekomen bij het restaurant Fly Inn gngen we lekker op terras zitten in de zon.

 

 

Na een heerlijke lunch gingen we terug naar Middenmeer.

Dit ging een stuk vlotter met de wind op de staart. Na nog even een vlucht langs Alkmaar te hebben gemaakt en over Hoorn naar Middenmeer. Amsterdam Info bedankt voor de service, vloog boven Hoorn een toestel voor ons van links naar rechts en had hier ons keurig attent op gemaakt, en overgeschakeld naar Middenmeer Radio om te laten weten dat we op S afvliegen.

Na nog even een glaasje fris te hebben gedronken in Brasserie Wings was het tijd om naar huis te gaan.
Heerlijk weekendje vliegen achter de rug en weer 2 nieuwe velden bezocht en in mijn logboek erbij kunnen zetten.
Hierbij wil ik Adventure Flights bedanken voor deze mooie opleiding.

 

Foto’s zaterdag 13 oktober Middenmeer – Oostwold – Hoogeveen – Middenmeer

Foto’s zondag 14 oktober Middenmeer – Hilversum – Middenmeer